Automobili koji su se našli pod vodom, barem i djelimično, moraju biti pregledani u servisu kako bi se utvrdila šteta koja je tom prilikom nastala.
Kada dođe do poplave, prvenstveno treba utvrditi koliki je nivo same vode, odnosno koliko je vozilo utopljeno u vodu. Ako je do centralnog dijela točka vozilo poplavljeno, možemo smatrati da to vozilo neće imati neke, možda čak i nikakve štete jer su svi vitalni sistemi i komponente u suštini bili iznad vode.
Druga stvar koja je bitna je i vrijeme koliko se vozilo nalazilo u vodi - da li je bilo dan ili sedam dana, ne manifestuje se isto. Vrlo poželjno je, ukoliko se može, što prije isključiti, deaktivirati stalni izvor napajanja, to jest startnu baterija ili akumulator. To su neki počeci.
Ne paliti vozilo
Nakon svega toga potrebno je izvući vozilo iz vode tako da se ono ni pod kojim uvjetima ne pali, nego da se isključivo izvuče vučnim vozilom.
– Nakon toga vozilo je potrebno prevući u servis gdje bi se trebalo ustanoviti do kojeg nivoa je bila voda. Ako je potopljen motor kao pogonska jedinica u vozilu, njega će biti potrebno rastaviti u potpunosti jer je u 90 posto slučajeva voda ušla unutra. Pogotovo ako se upali motor, on se može trajno oštetiti.
– Jako je bitno da se motor koji je bio uronjen u vodi ni u kojem slučaju ne pali, znači ne pokreće. Bez obzira na to što neko misli da jeste ili nije ušla voda, izuzev ako nije neko dovoljno stručan da može ocijeniti da li može da upali vozilo. Ako je motor bio u vodi, ni pod koju cijenu ga ne treba paliti.
– U 90 posto slučajeva dođe do konačnog kvara, odnosno do nefunkcionalnosti komponeti koje su u stalnom naponu. A komponente koje nisu u stalnom naponu potrebno je da se detaljno osuše, te nakon toga vrate na svoja mjesta. Problem je i interijer vozila, odnosno tapacirunzi, sjedišta i ostali elementi gdje imaju posebni začepci, pogotovo u samoj karoseriji vozila gdje može doći do lagerovanja, odnosno akumulacije vode.
– Nakon samog čišćenja ta mjesta mogu da se dobro ne isuše i da za kratko vrijeme dođe do hrđanja, odnosno korozije vozila, što na kraju dovodi do tehničke neispravnosti vozila.
Naknadni kvarovi
Nakon sanacije vozila koje je bilo poplavljeno, postoji velika vjerovatnoća da će doći do naknadnih kvarova kako se ono dalje bude koristilo.
– Važno je naglasiti da i nakon saniranja vozila, procjene servisa i kad se zamijene stavke koje je potrebno, postoji velika vjerovatnoća da će u nastavku korištenja vozila doći do naknadnih kvarova i poteškoća.
Da li su automobili koji su bili potpuno potopljeni uopće više upotrebljivi?
U krajnjem slučaju takva vozila nije ni isplativo popravljati, pogotovo ako se radi o nekim vozilima kojih mi u suštini imamo najviše u voznom parku u našoj državi. To su vozila proizvedena od 2004. do 2008. godine. Imate prilično star vozni park, a skupe sisteme, odnosno skupe komponente na vozilu.
Tu treba dobro odvagati i procijeniti da li je uopće efikasno i isplati li se popravljati vozilo koje je bilo u vodi. Ako se ne isplati, onda vozilo ide na otpad ili kako se već lageruju vozila koja “završe svoju karijeru” i stavlja se van uportebe.
Kasko osiguranje
Šteta za vlasnike automobila koji su uništeni ili oštećeni u poplavama zasigurno je velika. Kasko osiguranje vozila je dobrovoljno osiguranje sa svrhom naknada štete na vozilu, ali da li ono pokriva i štetu koja je nastala usljed poplava?
To što se radi o dobrovoljnom osiguranju znači, između ostalog, da svaka osiguravajuća kuća prodaje ovo osiguranje uz uvjete kakve ona propiše i koji se mogu međusobno razlikovati u manjoj ili većoj mjeri.
– U najvećem broju slučajeva rizici, odnosno opasnosti koji su pokriveni ovom vrstom osiguranja su slični ili isti. U velikom broju slučajeva, prema tim uvjetima, kod kasko osiguranja motornih vozila poplava uobičajeno spada u takozvane dopunske rizike, te ako se ugovori i plati odgovarajuća premija, onda se osiguranjem pokriva, između ostalog, i rizik poplave, odnosno i rizik bujice i visoke vode.
Drugim riječima, ako je prilikom zaključenja police kasko osiguranja vozila naveden rizik poplave i plaćena odgovarajuća premija za ovaj rizik, onda bi i šteta nastala od poplave trebala biti pokrivena, u skladu sa uvjetima osiguravajuće kuće sa kojom je osiguranik zaključio policu osiguranja.
– Nije neuobičajeno da osiguravajuće kuće u svojoj ponudi imaju različite kombinacije rizika kroz tzv. prodajne pakete, pa se tako i poplava, odnosno bujica i visoka voda, mogu naći u tim kombinacijama među rizicima koji su pokriveni.
Najbitnije je da osiguranik prilikom zaključenja bilo koje police osiguranja, zna šta kupuje. Odnosno da izvrši uvid u uvjete osiguranja i rizike koji su pokriveni tom policom i ukoliko neki od rizika ili opasnosti eventualno nisu uključeni, onda može intervenirati i uz plaćanje odgovarajuće premije osiguranja dobiti policu kakva mu odgovara.